Aktuality


  • 14 apríla, 2025

    Prvý míting partnerov projektu: Naša vízia a plány

    Na zmiernenie tohto rozdielu, od 1. novembra 2024 slovenské vydavateľstvo Expol Pedagogika v partnerstve s ďalšími partnermi začalo realizovať medzinárodný projekt PROWELL (Podpora pohody a duševného zdravia pre žiakov a učiteľov základného vzdelávania, prostredníctvom inovatívnej prevencie a Intervenčných programov pre základné školy).

    Cieľom nášho projektu je vybaviť učiteľov vedomosťami a zručnosťami o tom, ako na hodinách venovať pozornosť DUŠEVNÉMU ZDRAVIU DETÍ, rozvíjať kompetencie učiteľov a žiakov v rôznych sektoroch súvisiacich s touto témou, naučiť sa reflektovať seba samého, zostať odolný, vyrovnať sa s neistotou a zložitosťou, podporovať svoju fyzickú a emocionálnu pohodu v školskom prostredí i mimo neho.

    Cieľovou skupinou projektu PROWELL sú najmä deti i vyučujúci primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania, školskí psychológovia, špeciálni pedagógovia, vychovávatelia ale i rodičia. Projekt je rovnako zameraný na  vedenia škôl a iných učiteľských profesií v Českej republike a Španielsku.

     

    Aké sú plánované výstupy projektu?

    Prvým výstupom bude Preventívny program pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov

    • online asynchrónny tréningový kurz prostredníctvom platformy, ktorý pomáha integrovať prevenciu do ich každodennej práce
    • pomôcť im rozpoznať príznaky naučenej bezmocnosti, identifikovať rizikové faktory, zlepšiť komunikáciu so žiakmi a rodičmi
    • vytvárať bezpečné a podporujúce prostredie, posilniť odolnosť

    Druhým výstupom bude Intervenčný program pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov

    • online asynchrónny tréningový kurz prostredníctvom platformy na riešenie naučenej bezmocnosti medzi žiakmi
    • pomôcť im implementovať efektívne behaviorálne, kolaboratívne, individuálne, skupinové, sociálne emocionálne a iné relevantné intervencie

    Tretím výstupom budú Zdroje pre žiakov

    • pracovné listy v papierovej a interaktívnej digitálnej forme na podporu základných škôl pri riešení naučenej bezmocnosti medzi žiakmi
    • podporovať vyškolených pedagogických a nepedagogických zamestnancov v ich práci aplikovaním metód spolupráce, individuálnej a skupinovej práce

     

    Štvrtým výstupom bude Online Platforma

    • otvorený viacjazyčný vzdelávací zdroj s prístupom zdarma pre všetkých

     

    Kto sú partneri projektu?

    • Expol Pedagogika s.r.o., Slovensko
    • Miguel Hernandez Univerzita, Španielsko
    • Casa Salesianos de Elche, Španielsko
    • Paneurópska univerzita, Slovensko
    • Základná škola s materskou školou Dubová, Slovensko
    • Súkromná základná škola Karloveská, Slovensko
    • Nakladatelství Josef Raabe s.r.o., Česká republika
    • Základní škola, Most, Česká republika

    Prvé prezenčné stretnutie (F2F) partnerov projektu

    V decembri 2024 sa prezenčnou formou uskutočnilo 1. medzinárodné, úvodné stretnutie partnerov projektu. Koordinátorom a organizátorom partnerského stretnutia bolo vydavateľstvo Expol Pedagogika. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia všetkých partnerov projektu zo Slovenska, Českej Republiky a Španielska.  Obsahom stretnutia bolo predstavenie jednotlivých partnerov, prezentácia projektu, oboznámenie sa s projektovou dokumentáciou a pravidlami financovania, spustenie implementačnej fázy,  všeobecný brainstorming o obsahu, témach a štruktúre, definovanie zodpovedností všetkých partnerov, monitorovanie krokov od úplného začiatku, určenie pracovných tímov, fungovanie Disku Google a nastavenie komunikácie.

    Čo plánujeme v projekte ďalej?

    V nasledujúcom období Paneurópska univerzita SR v spolupráci s Miguel Hernandez Univerzitou v Španielsku a ZŠ Most v Českej republike začala pracovať na  VÝSKUME, ktorého témou je sociálno-emocionálne zdravie a pohoda žiakov, vzorce správania a motivácia, kompetencie pedagogických a nepedagogických zamestnancov riešiť naučenú bezmocnosť, politika a postupy školskej inklúzie. Budú vypracované dotazníky pre vedenie školy, pedagogických a nepedagogických zamestnancov, pozorovacie hárky pre žiakov.  Následne sa bude koordinovať a monitorovať proces zberu údajov z 3 partnerských krajín. Budú aplikované rôzne hodnotenia, výskumné metódy a techniky na extrakciu zistení. PEU zostaví správu o výskume, výsledky budú použité na vývoj programu. Expol Pedagogika pripraví platformu projektu PROWELL.

     

    Kde nás môžete nájsť?

    Viac informácií o projekte PROWELL a o tom, čo sa v súčasnosti deje, nájdete na našej oficiálnej webovej stránke a na našom facebookovom profile:

    Viac info:   https://prowell.expolpedagogika.sk/

    https://www.facebook.com/well.being.project24/

    Otvoriť

  • 17 decembra, 2024

    Skoncujme so syndrómom naučenej bezmocnosti

    Učíte deti, že každý môže byť úspešný? Ako často deťom doprajete pocit úspechu? Ukazujete im, že odmenou za úspech môže byť aj úsmev, pochvala či dobrý pocit a chyby či zlyhania sú bežnou súčasťou života? Pomáhate deťom nájsť ich silné, ale aj slabé stránky a učíte ich ako s nimi pracovať? Ako s deťmi pracujete, aby sa nevzdali ani po viacerých neúspešných pokusoch? A nakoľko úspešní ste v boji s ich bezmocnosťou, pasivitou, nechuťou a zlou náladou?

    Syndróm naučenej bezmocnosti je u nás veľmi málo známy psychologický jav. Vzniká potom, ako si viaceré neúspešné pokusy vysvetlíme ako nemenné a začneme veriť, že nie sme schopní ani hodní úspechu. Sme presvedčení, že akákoľvek snaha, nám nepomôže a preto sa vzdávame. Prestaneme byť aktívni, stiahneme sa do úzadia, nenapredujeme. Bezmocnosť sa prejavuje pasivitou, nechuťou snažiť sa, zlou náladou, narušenými medziľudskými vzťahmi, nízkym sebavedomím, zlým seba obrazom.

    Syndróm naučenej bezmocnosti sa týka aj detí so ŠVVP, detí zo sociálne slabého/ nepodnetného prostredia, aj detí s poruchami správania. Tento problém sa však môže týkať nielen väčšinového prostredia, ale aj deti z vylúčených komunít, v málo rozvinutých regiónoch, ktoré potom čelia generačnej chudobe.

    Mnohí rodičia či učitelia vidia za neúspechmi detí lenivosť, neochotu učiť sa, nedostatočnú motiváciu. Poniektorí môžu veriť, že dieťa naozaj nemá dostatok talentu, či schopnosti zvládnuť daný problém. Niektorí výchovní poradcovia dokonca zistili, že deti sa nesnažia v škole, lebo vedia, že aj so zlými známkami ich príjmu na stredné školy kvôli nedostatku žiakov.

    Dnešná spoločnosť nás ženie k dokonalosti. Očakávajú sa samé jednotky, prvé miesta v súťažiach, skvelá kariéra, veľa peňazí, veľký dom. Vyžadovaním dokonalosti od iných, ale aj od seba sa dostávame do neustáleho stresu, máme pocit, že nebudeme úspešní kým nedosiahneme ďalšie povýšenie, kým nebudeme mať väčší dom, kým nebudeme bezchybní… Deti to vidia a snažia sa tiež vyhovieť tomuto modelu.

    „Každý z nás je úžasná ľudská bytosť. Naučme deti, že každý môže byť úspešný. Doprajme im ten pocit, aj keď sa im podarí niečo, čo považujeme za maličkosť. Úspech predsa môže byť aj keď sa nám podarí naučiť sa niečo až na tretíkrát. Dôležité je, že sme to nevzdali a nakoniec sme to dokázali. Ukážme deťom, že odmenou za úspech môže byť aj úsmev, pochvala či dobrý pocit a chyby či zlyhania sú súčasťou života. Tak ako nikto nie je dokonalý, rovnako tak má aj každý z nás svoje silné stránky. Na to, aby sme si mohli vytvoriť zdravý sebaobraz, vybudovať si sebavedomie, ale aj životnú spokojnosť, musíme tieto stránky spoznať. Rodičia i učitelia by mali byť sprievodcami v tomto procese a pomáhať deťom nájsť ako silné, tak i slabé stránky a naučiť deti ako s nimi pracovať,“ predstavuje východiská projektu Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka EXPOL PEDAGOGIKA.

    „Hľadanie zmyslu je najvýraznejšie a najhlasnejšie práve v obdobiach, keď si dieťa a následne násťročný hľadá svoju identitu, formuje si svoj obraz o sebe a o svete. Zisťuje kto je. Tieto míľniky sú dôležité. Ak nájde zmysel v činnostiach, vo svojom živote, je to cesta, ktorá mu pomôže k životnej spokojnosti. Preto je dôležitou úlohou ako rodičov tak aj učiteľov, ukázať deťom zmysel jednotlivých činností, podať ich tak, aby deti rozumeli tomu, prečo sú dôležité, aj keď nie sú práve najatraktívnejšie. Naším cieľom je vytvoriť program na prekonanie bariér naučenej bezmocnosti pre deti vo veku 10 –11 rokov, keďže výskumy ukazujú, že táto veková kategória je v dnešnej dobe najviac kritická,“ spresňuje Mira Bianchi Schrimpelová.

    O projekte

    Na zmiernenie tohto rozdielu, od 1. novembra 2024 vydavateľstvo EXPOL PEDAGOGIKA v Bratislave v partnerstve s univerzitami medzinárodnej povesti na Slovensku a Španielsku a so základnými školami v Čechách, na Slovensku a v Španielsku začalo realizovať medzinárodný projekt PROWELL – podpora pohody a duševného zdravia pre žiakov a učiteľov základného vzdelávania prostredníctvom inovatívnych preventívnych a intervenčných programov pre základné školy.

    Ciele projektu PROWELL

    • Zvýšiť úroveň kompetencií pre vyučovanie predmetov/tém súvisiacich s duševným zdravím.
    • Zvýšiť znalosti o rôznych zdrojoch a nápadoch na poskytovanie vzdelávania súvisiaceho s duševným zdravím.
    • Zvýšiť úroveň schopnosti učiť sa predmety/témy súvisiace s duševným zdravím.
    • Rozvíjať zručnosti na pochopenie a implementáciu duševného zdravia.
    • Iniciovať zmenu v živote školy.
    • Šíriť osvetu v oblasti duševného zdravia.

    Ako to chceme dosiahnuť?

    • Vytvorením preventívnych aj intervenčných programov v podobe materiálov pre pedagógov a odborných pedagogických pracovníkov ako aj vo forme asynchrónneho digitálneho vzdelávania.
    • Vytvorením pracovných listov pre žiakov v printovej aj interaktívnej podobe.
    • Vytvorením online platformy s overenými programami pre pedagogických aj nepedagogických pracovníkov.

    Čo školám ponúkame?

    • pravidelný newsletter s informáciami o projekte PROWELL
    • bezplatný prístup k materiálom a online-platforme

    Prvé pracovné stretnutie partnerov

    Partneri medzinárodného projektu sa po prvýkrát stretli v Bratislave, v rámci odbornej konferencie pre riaditeľov a pedagógov škôl ŠKOLA 2024/2025 – Odolná škola: Ako prekonať krízy a rásť?

    Počas prvého pracovného stretnutia si partneri zadefinovali a bližšie špecifikovali hlavné priority projektu, harmonogram postupných prác a tiež rozpočet. Projekt bude prebiehať celkovo 36 mesiacov, najbližšie pracovné stretnutie sa uskutoční online v apríli 2025.

    Číslo projektu: KA220-SCH-0815707E. Tento projekt je financovaný z programu Európskej únie Erasmus +. Podpora Európskej komisie na výrobu tejto publikácie nepredstavuje súhlas s obsahom, ktorý odráža len názory autorov, a Komisia nemôže byť zodpovedná za prípadné použitie informácií, ktoré sú v nej obsiahnuté.

    Otvoriť