Partneri

Na projekte spolupracujú partneri z troch európskych krajín – zo Slovenska, z Česka a Španielska. Dve univerzity s medzinárodnou povesťou, štyri základné školy a dve renomované vydavateľstvá zabezpečia kvalitné výstupy v oblasti témy Duševného zdravia, zamerané hlavne na podporu žiakov a vyučujúcich nižšieho sekundárneho vzdelávania.


Expol Pedagogika

EXPOL PEDAGOGIKA, s.r.o (ďalej len „Expol“) je profesionálne vydavateľstvo pôsobiace v oblasti výchovy a vzdelávania. Je súčasťou Klett Group so sídlom v Stuttgarte v Nemecku. Skupina Klett je jedným z popredných podnikov zameraných na vzdelávanie v Európe.

Expol bol založený vo februári 1997 ako vydavateľstvo učebníc. Už 27 rokov je jedným z najväčších vydavateľov učebníc v Slovenskej republike. Vo svojom portfóliu má viac ako 2270 titulov, učebníc a pracovných zošitov so schvaľovacou doložkou ministerstva školstva určených pre základné školy, školy pre deti so špeciálnymi potrebami, stredné odborné školy a gymnáziá.

Prostredníctvom štátnych investícií do verejných škôl má Expol v súčasnosti 11 % trhu základných škôl, 94 % trhu škôl s deťmi so špeciálnymi potrebami, 58 % trhu stredných škôl a 28 % trhu stredných odborných škôl.

Expol pripravuje aj podporné vzdelávacie materiály - metodiku pre učiteľov k jednotlivým učebniciam. Od roku 2017 Expol organizuje vzdelávacie semináre pre učiteľov so zameraním na prácu s jednotlivými učebnicami a podpornými materiálmi. Počas pandémie COVID začal Expol pripravovať webináre, podcasty a online školiace programy pre učiteľov, ktoré sa stali novými produktmi v našom portfóliu služieb.

Expol každoročne realizuje ročné zmluvy s ministerstvom školstva a ročne odošle priemerne 172 000 kusov učebníc pre jednotlivé školy.

V súčasnosti má 7 zamestnancov na plný úväzok, širokú základňu externých spolupracovníkov, odborníkov v oblasti výchovy a vzdelávania. Externí spolupracovníci sú väčšinou odborníci na konkrétne témy s dlhoročnými skúsenosťami a sú v tejto oblasti známi a akceptovaní.

Expol má skúsenosti s projektami Erasmus + ako koordinátor aj partner:

  • projekt STARS (Successfully Teaching Astronomy in Schools) 2017 - 2020, ktorý bol zameraný na podporu učiteľov astronómie na nižšom sekundárnom vzdelávaní prostredníctvom inovatívnych materiálov. Výsledkom projektu boli Metodická príručka pre učiteľov, Školiaci program pre učiteľov, Online platforma a Koncepcia astronomického vzdelávacieho programu
  • projekt LIRE (Language Interpretation through REading) 2020-2022, ktorý poskytol praktické príklady učebných plánov, tipy a aktivity pre prácu so zjednodušenými čítankami v angličtine
  • projekt BEEVET 2019- interaktívne školiace materiály o zelenej, udržateľnej a energeticky efektívnej výstavbe pre študentov vyššieho stredoškolského vzdelávania
  • projekt Innovative Steps 2022- interaktívne školiace materiály o téme Udržateľnosti, Zdravej Výžive a Environmentálnej výchove pre študentov nižšieho sekundárneho vzdelávania

Univerzita Miguela Hernándeza v Elche, Španielsko (UMH)

Univerzita Miguela Hernándeza v Elche (UMH) je verejná univerzita založená v roku 1996, otvorená svetu, ponúkajúca prestížne vzdelanie, excelentný výskum a kvalitné služby umožňujúce komplexný rozvoj svojich študentov a ich začlenenie na trh práce.

UMH ponúka 28 bakalárskych a 51 oficiálnych magisterských titulov prispôsobených Európskemu priestoru vysokoškolského vzdelávania v oblasti umenia, experimentálnych a technických vied, inžinierstva a zdravotníctva a sociálnych vied na svojich štyroch univerzitných kampusoch (Elche, Altea, Orihuela a Sant Joan d. 'Alacant).

UMH je vybavená najmodernejšou infraštruktúrou a technologickým vybavením, ktoré umožňuje vývoj nových metodík aplikovateľných na všetky študijné programy.

UMH sa podieľala na niekoľkých medzinárodných projektoch na tému vytvorenia systému na zlepšenie kvality systémov vysokoškolského vzdelávania.

V súčasnosti je zapojená do projektu „PROMHES-U“ nadácie IMIM Foundation s názvom „Podpora duševného zdravia medzi univerzitnými študentmi: Technológie elektronického zdravotníctva na personalizované predpovedanie a prevenciu nepriaznivého duševného zdravia“ . Skúma zdravotné problémy medzi univerzitnými študentmi, využívajúc webové prieskumy, ambulantné hodnotenie a experimentálne intervencie.

Vybrané výskumné projekty vo vzťahu k téme projektu:

  • 2019-1-ES01-KA203-064661 - Erasmus+ KA2 Strategické partnerstvá pre vysokoškolské vzdelávanie - U4INCLUSION (Univerzity pre pracovnú inklúziu ľudí s mentálnym postihnutím)
  • 400618852 – Budovanie kapacít Erasmus+ KA2 pre mládež – Hľadanie príbehov, ktoré dokážu obsiahnuť hranice našej planéty
  • KA220-HED-23F8C7EC – Erasmus+ KA2 partnerstvá spolupráce vo vysokoškolskom vzdelávaní - XL (Rozšírené vzdelávanie pre vysokoškolských učiteľov a školiteľov)
  • ERASMUS-SPORT-2021-SCP-101049878 Erasmus+ KA2 -IDEAL2.0 (Inkluzívny a spravodlivý šport pre ľudí s autizmom a mentálnym postihnutím)

Salesianos San Rafael, Španielsko

Salesianos San Rafael, bola založená v roku 1963. Škola sa nachádza na Porta de la Morera v Elche pred záhradou Jardín del Huerto del Cura, ktorá poskytuje prirodzené prostredie pre život školy. Práve v tejto škole sa pred viac ako 50 rokmi začala prítomnosť saleziánov v Elche. Oficiálny názov  školy je Spoločnosť svätého Františka Saleského, všeobecne známej ako saleziáni dona Bosca (SDB).

V San Rafael sa vyučujú triedy raného detstva a primárneho vzdelávania s 18 základnými jednotkami (3 na úrovni od 1. do 6.), 6 detskými jednotkami (2 na úroveň 3, 4 a 5 rokov) a dvoma podpornými triedami. Integrácia škole umožňuje venovať pozornosť rôznorodosti študentov.

Škola má 25 triednych učiteľov, 75 žiakov vo veku 10 – 11 rokov a 32 žiakov so špeciálnymi potrebami.

Škola má okrem potrebných tried a zariadení aj vlastnú kuchyňu, školskú jedáleň, športovú halu a kaplnku/spoločenskú miestnosť pre vlastné oslavy strediska. Má tiež počítačovú učebňu, hudobnú učebňu a oddelené oddychové zóny pre predškolské a základné školy, čo znamená, že integrácia najmenších prebieha postupne.

Po skončení vyučovania, centrum ponúka množstvo mimoškolských aktivít, vďaka čomu sa študenti a ich rodiny cítia v saleziánskom prostredí „ako doma“.

Škola San Rafael má saleziánske stredisko San José Artesano ako svoje afiliačné centrum pre povinné stredoškolské vzdelávanie. Cieľom strediska je vzdelávať preventívnym systémom, snívať o lepšom svete. Zlepšuje životné podmienky mladých ľudí svojej doby, oddaných svojmu osudu, s cieľom premeniť spoločnosť.

Poslaním škôl provincie saleziánok Márie Pomocnice je ponúkať komplexné kvalitné vzdelanie, založené na hodnotách evanjelia a výchovnom systéme dona Bosca, s cieľom formovať všetky dimenzie osobnosti pre budovanie nového modelu spoločnosti.

V tomto výchovno-vzdelávacom procese Výchovno-pastoračné spoločenstvo každému mladému človeku predkladá model osobného rastu a rozvoja, ktorý je orientovaný na objavenie vlastného životného projektu, v ktorom nachádza zmysel a svoje začlenenie.

Škola venuje personalizovanú pozornosť každému mladému človeku, s osobitnou pozornosťou na najviac znevýhodnených a núdznych v otvorenom a inkluzívnom prostredí. Dbá na na rozvoj fyzických, kognitívnych, emocionálnych a duchovných zručností žiakov, prostredníctvom aktívnych programov a metodík.  Má preventívny systém ako model výchovy a vzťahov v rámci Výchovno-pastoračnej komunity, podporuje mladých ľudí pri ich začlenení do sveta práce.

Vybrané inovačné projekty vo vzťahu k téme projektu:

  • „Emotional“ (program na rozvoj emocionálnych zručností, ako aj ich riadenie)
  • „Valents“ (program na prevenciu šikanovania) – je súčasťou každodennej rutiny vzdelávacieho procesu a podpory pre študentov
  • nedávno spustený program sociálno-emocionálneho manažmentu, propagujúci „inkluzívne ihriská“.

Okrem toho centrum slúži študentom s kognitívnymi poruchami a poruchami učenia a snaží sa byť inkluzívne v najväčšom možnom rozsahu.

Škola verí, že je dôležité predchádzať duševným problémom u chlapcov i dievčat a ako vzdelávacia komunita vedieť, ako tieto situácie včas odhaliť u študentov, ako aj ako ich zvládať. Hlbšie sa ponoriť do témy naučenej bezmocnosti bude isto prínosom.

V centre je jedno stretnutie týždenne venované doučovaniu. Tieto stretnutia sú organizované a usporiadané. Cieľom týchto stretnutí je zlepšiť súdržnosť skupiny, starať sa o duševné zdravie študentov, rozvoj emocionálnych kompetencií: emocionálne uvedomenie, emocionálna regulácia, sebariadenie, interpersonálna inteligencia, životné zručnosti a pohoda. Okrem komunikačných štýlov prebieha aj psychoedukácia o šikanovaní, výchova k hodnotám ako sú tolerancia a rešpekt. Cieľom týchto stretnutí je zlepšiť súdržnosť skupiny a starať sa o duševné zdravie študentov.

Paneurópska vysoká škola (PEU)

Paneurópska vysoká škola (PEU) je súkromná vysoká škola ponúkajúca vysokoškolské vzdelanie vo všetkých 3 stupňoch štúdia v 20 akreditovaných študijných programoch na svojich 5 fakultách. Od jej založenia v roku 2004 absolvovalo štúdium na PEVŠ viac ako 12 000 študentov.

Široká ponuka študijných programov, moderné a technologicky dobre vybavené priestory, ako aj začlenenie špičkových akademických pracovníkov ponúka svojim študentom prakticky orientované vzdelanie. Fakulty vznikli postupne v reakcii na potreby vysokoškolského trhu v chronologickom poradí: Právnická fakulta (2004), Ekonomicko-podnikateľská fakulta (2005), Fakulta médií (2007), Fakulta Informatika (2009) a Fakulta psychológie (2011). Ako jediná súkromná vysoká škola na Slovensku je PEU oprávnená ponúkať PhD. štúdium a zároveň kvalifikovaní kandidáti môžu usilovať o odborný doktorát, habilitačné (docentské) a inauguračné (riadne profesorské) konania.

Fakulta psychológie založená v roku 2011 je jedinou svojho druhu na Slovensku. Ponúka úplné vysokoškolské vzdelanie vo všetkých 3 cykloch – bakalárskom, magisterskom a doktorandskom. Okrem toho možno v osobitnom konaní získať odborný doktorát (PhDr.).

Naši partneri z oblasti vedenia praktickej psychológie umožňujú našim študentom zdieľať svoje prvotriedne odborné znalosti v oblasti poskytovania psychologických služieb - Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, Ligu za duševné zdravie a odborné združenia a komory psychológov a psychoterapeutov. Fakulta psychológie pozostáva z 3 katedier (Katedra školskej a pracovnej psychológie, Katedra klinickej psychológie a Katedra všeobecnej psychológie) a má 4 podporné katedry (Centrum pozitívnej psychológie, Akademická poradňa, Psychologická knižnica a Psychologické laboratórium). V súčasnosti je počet akademických zamestnancov na plný úväzok 19 + 9 doktorandov a veľa externých spolupracovníkov (cca 20 – 30 ).

FPs sa zameriava na viacero oblastí výskumu, a to školskú a pedagogickú psychológiu, klinickú psychológiu a psychológiu zdravia, psychológiu práce a organizácie, poradenstvo a všeobecnú psychológiu. Členovia fakulty participujú na rozsiahlom výskume na základe aplikovanej pozitívnej psychológie na školách: sociálno-emocionálne zdravie žiakov základných a stredných škôl a učiteľov a študentov vysokých škôl, ich subjektívne prežívanie šťastia a pohody. Tieto výskumné projekty priebežne prinášajú hodnotné publikačné výstupy, ako aj praktické prínosy pre školy zapojené do týchto projektov – študentov aj učiteľov (učebné materiály pre učiteľov v oblasti zdravia a pohody študentov, počiatočné a/alebo ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov).

Vybrané výskumné projekty vo vzťahu k téme projektu:

  • Sociálno-emocionálne zdravie učiteľov ako dôležitý psychologický ukazovateľ školy
  • Vplyv inkluzívnej základnej školy na duševné zdravie a osobnostný rozvoj žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a intaktných žiakov. (FPs ako hlavný riešiteľ, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, spolupráca s Pedagogickou fakultou Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici)
  • Cross-cultural School Climate Study II." (FP ako spoluriešiteľ, medzinárodná spolupráca, hlavný riešiteľ ISPA)
  • Podpora učiteľov čeliť výzve dištančného vyučovania (RP ako spoluriešiteľ, medzinárodná spolupráca Litva, Lotyšsko, Erasmus+)

 

Paneurópska vysoká škola má mnoho medzinárodných kontaktov, najmä s International School Psychology Association, European Federation of Psychological Association, Českou a slovenskou asociáciou školskej psychológie, ako aj kontakty s ministerstvom školstva a školami. V projekte bude spolupracovať so španielskou univerzitou a španielskou školou a tiež školami v Českej republike. V experimente bude rovnakými metódami porovnávať sociálno-emocionálne zdravie a pohodu žiakov v týchto 3 krajinách.

Základná škola s materskou školou Dubová, Slovensko

Základná škola s materskou školou, Dubová 1 je štátna základná škola s materskou školou. Vznikla v roku 1958. Poskytuje výchovu deťom vo veku 3 až 6 rokov, formálne vzdelávanie v nižších triedach pre žiakov vo veku 6 až 10 rokov a vo vyšších triedach pre žiakov vo veku 11 až 15 rokov. Počet zamestnancov je 50. Škola má 18 triednych učiteľov, dvoch školských psychológov, 50 žiakov vo veku 10 – 11 a  40 žiakov so špeciálnymi potrebami. Víziou školy je „Škola pre každého“ a jej poslaním je zvýšiť záujem žiakov o vzdelávanie, aby si udržali úspech v živote.

Škola má od roku 2015 inkluzívny program a tím psychológov v škole, ktorí so žiakmi podporujú ich vzdelávanie na prekonávanie bariér v učení. Tím pracuje so žiakmi s cieľom motivovať ich k učeniu s ohľadom na ich individuálne potreby. Škola má skúsenosti s udržiavaním duševného zdravia a vysokej úrovne životných kompetencií žiakov v procese vzdelávania.

Počas praxe škola zaznamenala nárast počtu žiakov, ktorí strácajú schopnosť sústrediť sa, začínajú sa cítiť bezmocní a demotivovaní v dôsledku psychických problémov, straty bezpečia a chýbajúcej podpory vo svojom najbližšom okolí.

Od septembra 2023 sú všetci žiaci škôl potenciálne považovaní za ohrozených, preto sa cieľová skupina školy rozrástla. Žiaci boli s bezmocným správaním identifikovaní už pred svetovou pandémiou COVID-19 a ešte viac po nej. Preto škola pracuje na podporných mechanizmoch pre žiakov v ohrození.

Duševnému zdraviu a pohode žiakov sa škola venuje priamo v učebných osnovách v predmetoch – ranná komunita, Tréning sociálnych zručností. Mimo školy organizuje školenia v spolupráci s triednou učiteľkou na rozvoj dobrých vzťahov medzi žiakmi a na udržanie ich duševného zdravia.

Súkromná základná škola Paneurópska, Slovensko

Inkluzívna základná škola (na Slovensku sú žiaci vo veku od 6 do 15 rokov) je škola s inkluzívnym vzdelávaním v experimentálnom overovaní MŠ SR. Škola má 25 pracovníkov – učiteľov, asistentov učiteľa, špeciálnych pedagógov, troch školských psychológov, 10 triednych učiteľov, 150 žiakov (96 žiakov vo veku 10 – 11 rokov) a 10 žiakov so špeciálnymi potrebami.

Bežní žiaci sa vzdelávajú spolu so žiakmi so špeciálnymi potrebami (žiaci s vývinovými poruchami učenia, napr. dyslexia, dyskalkúlia, emocionálnymi poruchami, napr. depresívnou poruchou správania, úzkostnou poruchou, elektívnym mutizmom, ADHD a poruchami autistického spektra, ako aj s mentálnym postihnutím). Žiaci so špeciálnymi potrebami nastupovali do tejto školy s negatívnymi skúsenosťami z predchádzajúceho školského života na iných základných školách, mnohí z nich so skúsenosťami s verbálnym a fyzickým šikanovaním, kyberšikanou a násilím.

Inkluzívna základná škola vo výchovno-vzdelávacom procese vychádza z aspektu koncepcie výchovy zameranej na človeka C. R. Rogersa a koncepcie tvorivo-humanistickej výchovy M. Zelinu. Základná škola s inkluzívnym typom vzdelávania postupuje podľa štátneho vzdelávacieho programu pre 1. stupeň základných škôl (ISCED 1) a štátneho vzdelávacieho programu pre 2. stupeň základných škôl (ISCED 2). V škole sa vytvárajú triedy s menším počtom žiakov (8-15). Intaktní žiaci sa vzdelávajú spolu so žiakmi so ŠVVP. Škola  má stretnutia s psychológmi a aj učitelia pracujú s preventívnymi programami hlavne v etickej výchove.

Koncept tejto školy s inkluzívnym vzdelávaním je postavený na piatich základných pilieroch:

  1. pilier: Humanistická psychológia a pedagogika v inkluzívnej škole
  2. pilier: Pozitívna psychológia aplikovaná v inkluzívnej škole s vplyvom na preventívne a preventívne programy
  3. pilier: Multidisciplinárnosť, multidisciplinárny tím odborníkov v spolupráci v inkluzívnej škole
  4. pilier: Nová úloha školského psychológa v inkluzívnej škole
  5. pilier: Nové moderné formy spolupráce školy a rodičov v inkluzívnej škole

Základní škola Most, Okružní, Česká republika

Škola bola založená 1. septembra 1992. V súčasnosti školu navštevuje približne 600 žiakov, z toho 72 žiakov s iným materinským jazykom a prácou s touto cieľovou skupinou je poverená nadriadenými orgánmi. Má 23 triednych učiteľov, 128 žiakov vo veku 10 – 11 rokov.

Zameriavajú sa na žiakov s iným materinským jazykom a na ich podporu v odlišnom kultúrnom prostredí. Škola realizuje aj opatrenia zo Stratégie školského zlyhávania. Stratégia sa zameriava na žiakov s rizikom zlyhania vo vzdelávaní a na ich duševné zdravie. Škola spolupracuje aj s odbornými organizáciami z neziskového a verejného sektora, pričom využíva odbornosť odborných zamestnancov. V škole je zriadený aj sociálny pedagóg (školský sociálny pracovník), ktorý v spolupráci s učiteľmi sleduje prepojenie sociálnej situácie s úspešnosťou vzdelávania žiakov a duševným zdravím. Na základe zistení poskytuje vhodné intervencie, navštevuje rodiny a odporúča využitie sociálnych, komunitných a odborných služieb.

Hlavným cieľom školy je minimalizovať riziká vyplývajúce zo školského neúspechu u detí v nižších ročníkoch, ktoré sa môžu prejaviť v neskorších ročníkoch. Škola sa snaží podporovať motiváciu žiakov pokračovať vo vzdelávaní a budovať ich odolnosť a sebavedomie, keď sa objavia prekážky v učení.

Na škole identifikovali potrebu posilniť kompetencie zamestnancov pri podpore pohody, duševného zdravia detí, pri identifikácii a rozširovaní nových spôsobov práce, ktoré sa zameriavajú na sebadôveru a odolnosť. Potrebné je poznať aj nové prístupy, ktoré sa používajú v iných inštitúciách.

Škola pôsobí v regióne, ktorý trpí sociálnym vylúčením. Táto skutočnosť sa odráža vo vysokej miere sociálneho vylúčenia rodín a tiež žiakov. Má skúsenosti s intervenciami nielen výchovného charakteru, ale aj s intervenciami v sociálnej oblasti (školská sociálna práca).