O projekte

V súčasnosti je Duševné zdravie dôležitou témou v európskych i mimoeurópskych krajinách. Skúsenosti a výsledky výskumov potvrdili, že študenti, učitelia i občania nemajú dostatočne vybudované povedomie o well-beingu, ani o syndróme naučenej bezmocnosti. Tento syndróm vzniká potom, ako si viaceré neúspešné pokusy vysvetlíme ako nemenné a začneme veriť, že nie sme schopní ani hodní úspechu. Sme presvedčení, že akákoľvek snaha nám nepomôže a preto sa vzdávame. Prestaneme byť aktívni, stiahneme sa do úzadia, nenapredujeme. Bezmocnosť sa prejavuje pasivitou, nechuťou snažiť sa, zlou náladou, narušenými medziľudskými vzťahmi, nízkym sebavedomím, zlým seba obrazom.

Syndróm naučenej bezmocnosti sa týka aj detí so ŠVVP, detí zo sociálne slabého/ nepodnetného prostredia, aj detí s poruchami správania. Tento problém sa však môže týkať nielen väčšinového prostredia, ale aj deti z vylúčených komunít, v málo rozvinutých regiónoch, ktoré potom čelia generačnej chudobe.

Hoci vieme o týchto problémoch, nezaoberáme sa nimi dostatočne a začať by sa malo so vzdelávaním už na základných školách. Rovnaká situácia je v Čechách aj v Španielsku.
Na zmiernenie tohto rozdielu, od 1. novembra 2024 vydavateľstvo Expol pedagogika v Bratislave v partnerstve s univerzitami medzinárodnej povesti na Slovensku a Španielsku a so základnými školami v Čechách, na Slovensku a v Španielsku začalo realizovať medzinárodný projekt PROWELL – podpora pohody a duševného zdravia pre žiakov a učiteľov základného vzdelávania prostredníctvom inovatívnych preventívnych a intervenčných programov pre základné školy.

Projekt sa zameriava hlavne na podporu vyučujúcich nižšieho sekundárneho vzdelávania v oblasti duševného zdravia žiakov i učiteľov. Projekt je inovatívny, pretože jeho cieľom je spojiť rôzne metódy na posilnenie profilu učiteľskej profesie v snahe zmeniť postoj k danej téme.