Financovaný
európskou úniou


14 apríla, 2025

Prvý míting partnerov projektu: Naša vízia a plány

V súčasnosti je Duševné zdravie žiakov a učiteľov dôležitou témou vo všetkých európskych a mimoeurópskych krajinách. Skúsenosti a výsledky výskumov potvrdili, že študenti, učitelia i občania nemajú zatiaľ dostatočne vybudované povedomie o dôležitosti duševnej pohody, ani o syndróme naučenej bezmocnosti, ani o závažnosti stupňujúceho sa násilia na školách i mimo nej. To znamená, že hoci vieme o týchto problémoch, nezaoberáme sa nimi dostatočne a začať by sa malo so vzdelávaním už na základných školách. Rovnaká situácia je v Českej republike i Španielsku.

Na zmiernenie tohto rozdielu, od 1. novembra 2024 slovenské vydavateľstvo Expol Pedagogika v partnerstve s ďalšími partnermi začalo realizovať medzinárodný projekt PROWELL (Podpora pohody a duševného zdravia pre žiakov a učiteľov základného vzdelávania, prostredníctvom inovatívnej prevencie a Intervenčných programov pre základné školy).

Cieľom nášho projektu je vybaviť učiteľov vedomosťami a zručnosťami o tom, ako na hodinách venovať pozornosť DUŠEVNÉMU ZDRAVIU DETÍ, rozvíjať kompetencie učiteľov a žiakov v rôznych sektoroch súvisiacich s touto témou, naučiť sa reflektovať seba samého, zostať odolný, vyrovnať sa s neistotou a zložitosťou, podporovať svoju fyzickú a emocionálnu pohodu v školskom prostredí i mimo neho.

Cieľovou skupinou projektu PROWELL sú najmä deti i vyučujúci primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania, školskí psychológovia, špeciálni pedagógovia, vychovávatelia ale i rodičia. Projekt je rovnako zameraný na  vedenia škôl a iných učiteľských profesií v Českej republike a Španielsku.

 

Aké sú plánované výstupy projektu?

Prvým výstupom bude Preventívny program pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov

  • online asynchrónny tréningový kurz prostredníctvom platformy, ktorý pomáha integrovať prevenciu do ich každodennej práce
  • pomôcť im rozpoznať príznaky naučenej bezmocnosti, identifikovať rizikové faktory, zlepšiť komunikáciu so žiakmi a rodičmi
  • vytvárať bezpečné a podporujúce prostredie, posilniť odolnosť

Druhým výstupom bude Intervenčný program pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov

  • online asynchrónny tréningový kurz prostredníctvom platformy na riešenie naučenej bezmocnosti medzi žiakmi
  • pomôcť im implementovať efektívne behaviorálne, kolaboratívne, individuálne, skupinové, sociálne emocionálne a iné relevantné intervencie

Tretím výstupom budú Zdroje pre žiakov

  • pracovné listy v papierovej a interaktívnej digitálnej forme na podporu základných škôl pri riešení naučenej bezmocnosti medzi žiakmi
  • podporovať vyškolených pedagogických a nepedagogických zamestnancov v ich práci aplikovaním metód spolupráce, individuálnej a skupinovej práce

 

Štvrtým výstupom bude Online Platforma

  • otvorený viacjazyčný vzdelávací zdroj s prístupom zdarma pre všetkých

 

Kto sú partneri projektu?

  • Expol Pedagogika s.r.o., Slovensko
  • Miguel Hernandez Univerzita, Španielsko
  • Casa Salesianos de Elche, Španielsko
  • Paneurópska univerzita, Slovensko
  • Základná škola s materskou školou Dubová, Slovensko
  • Súkromná základná škola Karloveská, Slovensko
  • Nakladatelství Josef Raabe s.r.o., Česká republika
  • Základní škola, Most, Česká republika

Prvé prezenčné stretnutie (F2F) partnerov projektu

V decembri 2024 sa prezenčnou formou uskutočnilo 1. medzinárodné, úvodné stretnutie partnerov projektu. Koordinátorom a organizátorom partnerského stretnutia bolo vydavateľstvo Expol Pedagogika. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia všetkých partnerov projektu zo Slovenska, Českej Republiky a Španielska.  Obsahom stretnutia bolo predstavenie jednotlivých partnerov, prezentácia projektu, oboznámenie sa s projektovou dokumentáciou a pravidlami financovania, spustenie implementačnej fázy,  všeobecný brainstorming o obsahu, témach a štruktúre, definovanie zodpovedností všetkých partnerov, monitorovanie krokov od úplného začiatku, určenie pracovných tímov, fungovanie Disku Google a nastavenie komunikácie.

Čo plánujeme v projekte ďalej?

V nasledujúcom období Paneurópska univerzita SR v spolupráci s Miguel Hernandez Univerzitou v Španielsku a ZŠ Most v Českej republike začala pracovať na  VÝSKUME, ktorého témou je sociálno-emocionálne zdravie a pohoda žiakov, vzorce správania a motivácia, kompetencie pedagogických a nepedagogických zamestnancov riešiť naučenú bezmocnosť, politika a postupy školskej inklúzie. Budú vypracované dotazníky pre vedenie školy, pedagogických a nepedagogických zamestnancov, pozorovacie hárky pre žiakov.  Následne sa bude koordinovať a monitorovať proces zberu údajov z 3 partnerských krajín. Budú aplikované rôzne hodnotenia, výskumné metódy a techniky na extrakciu zistení. PEU zostaví správu o výskume, výsledky budú použité na vývoj programu. Expol Pedagogika pripraví platformu projektu PROWELL.

 

Kde nás môžete nájsť?

Viac informácií o projekte PROWELL a o tom, čo sa v súčasnosti deje, nájdete na našej oficiálnej webovej stránke a na našom facebookovom profile:

Viac info:   https://prowell.expolpedagogika.sk/

https://www.facebook.com/well.being.project24/